Indholdsfortegnelse
Du ejer en virksomhed, og du vil gerne nå ud til flere mulige kunder. Hvordan gør du det? Ja, du reklamerer og annoncerer. Du har marktingfolk og sælgere. Men blogger du også? Nej, tænker du.
Cue fordom: Bloggere er unge piger med modeafhængighed og skønhedsnarkomani.
Ja, det er det også.
Men tænk, hvis din virksomhed kunne tiltrække bare halvt så mange mennesker som de mest populære mode- og skønhedsbloggere?
Halløjsa.
Nu snakker vi.
Det, der foregår på en blog, hedder content marketing. Det er ikke her, du afsætter dine produkter og din service direkte. Glatte sælgere ingen adgang! Du kan ikke springe på folk ud af det blå og forvente at lukke en handel. Alle os, der færdes på nettet, er smartere end det. Vi er opmærksomme på upersonlige sælgerfælder. Hvis du sværmer insisterende om næsen på os, er det sket med dig. Og er du for smart, ser vi os aldrig tilbage.
Du skal bruge din virksomhedsblog til at kræse for alle de mennesker, der kunne have en interesse i at handle med dig en dag. Giv dem noget. Få dem til at føle, at de er i centrum. Det handler om kunderne.
De skal kende dig. De skal kunne lide dig. De skal have tillid til dig.
Hvad er så content marketing, hvis jeg ikke må sælge noget på min virksomhedsblog?
Hvem har sagt, at du ikke må sælge noget på din virksomhedsblog? Det hedder ikke content marketing for ingenting!
Du sælger dig selv og dine produkter via historier, personlige fortællinger, guides og vejledninger, faglige artikler. Alt hvad du kan finde på, som fortæller folk, hvem du er, og hvorfor du brænder for at løse deres problemer og imødekomme deres behov med dine produkter.
Din målgruppe har nogle interesser, der overlapper med din virksomheds idegrundlag og produkter. Brug noget tid på at finde ud af, hvor det overlap er henne. Hvorfor leder folk efter det, din virksomhed kan tilbyde? Hvad søger de på? Hvilke FAQ kan du besvare bedre end alle andre? Når du bliver skarp til at identificere de her ting, kan du ikke alene skabe relevant content marketing til potentielle kunder. Du har også bundet en heliumballon i enden på din virksomheds placering i Google. En virksomhedsblog giver dig mange flere sider i Googles indeks, og alle søgemaskinerne elsker websider med lange artikler, der kan holde på læseren.
Content marketing behøver ikke gå med slips – start en følsom virksomhedsblog
Selvom du går efter et superseriøst corporate look, når du står foran spejlet om morgenen og sirligt kæmmer håret, må din blog godt være lidt afslappet og følsom.
Kattekillinger, babyer og hundehvalpe? Ikke rigtig. Du må selvfølgelig gerne. Måske virker det. Men kun hvis hundehvalpen bjæffer noget, der har med din virksomhed at gøre.
Noget, der helt sikkert virker, er historier. Når du skal fange nye læsere til din virksomhedsblog, skal du tænke i fængede overskrifter og spændende, sjove, lærerige og interessante fortællinger. Tænk bare på hvilken som helst fagbog, du har læst. Sammenlign den så med en god roman. Hvilken bog kan du bedst huske og genfortælle? Hvilken en har du mest lyst til at genfortælle?
Din content marketing skal ikke være noget skønlitterært katalog. Men selvom storytelling kan virke som en lidt for smart døgnflue – og et sælgertrick! – er det det slet ikke. Det er faktisk en ret interessant teknik for skribenter som mig, der godt kan lide at nørde med den slags.
Det giver mening.
Og det virker.
Hvad skal zombier på din virksomhedsblog?
Det er altid dejlig ulækkert og kvalmende med en samling udøde bløddyr, der er godt i gang med at forrådne.
Jeg faldt over et eksempel i min research om emnet. En udenlandsk virksomhed sælger udstyr, der kan forstærke vægge og døre i dit hus, hvis de trænger. Virksomheden vil gerne sælge udstyret, så hvad gør den? Den laver naturligvis en artikel, der beskriver, hvordan du bedst sikrer dit hus, hvis en horde af zombier skulle finde vej forbi. Og det er da vigtig viden. Eller. Det er i hvert fald information, jeg bare må have. Selvom jeg ikke lige hører til målgruppen. Genial content marketing.
Det bringer endnu to gode pointer frem i lyset. Førnævnte virksomhed var ikke noget globalt foretagende. Virksomhedsblogs og content marketing er for virksomheder i alle størrelser.
Content marketing er også tiltænkt alle dem, som ikke lige har brug for dine produkter. Hvis du skriver artikler, som zombie-eventyret herover, der fanger folks opmærksomhed, gør det ikke noget, at ikke alle læsere er potentielle kunder. Hvis nogen deler din artikel eller fortæller andre om den, skal din virksomheds navn nok nå ud til de rigtige mennesker.
Opsætning af virksomhedsblog
Det kræver øvelse at bygge artikler op, så de bliver interessante og bider sig fast. Det tager tid. Hvis du ikke vil betale med din tid, så smid content marketing ind i dit marketingbudget. Jeg lover dig, at content marketing er meget billigere end traditionel marketing. Og på mange områder mere effektivt.
Pssst…
Foruden artikler til din virksomhedsblog kan jeg også hjælpe dig med opsætning af bloggen. Hvad siger du? Skal vi i gang med at zombieblogge om din virksomhed?