Produktbeskrivelser er en af de mest undervurderede teksttyper på nettet. Hvordan kan jeg vide det? Fordi jeg er de nethandlendes svar på en gummistøvlebiolog – jeg har tilbragt meget tid i marken.
Mine kortoplysninger? Kan dem udenad. Butikskøer? Nej tak!
Produkttekster skal vise engagement
Vidste du, at der er eventyrligt mange netbutikker, der låner deres produktbeskrivelser fra enten producent eller konkurrent. Det fortæller mig, at butikken ikke prioriterer at give de besøgende en unik oplevelse, når de kigger forbi. De her netbutikker er heller ikke særligt optagede af SEO, for ser du, unikke produktbeskrivelser kan give dig en bedre placering i Google. Især hvis dine skræddersyede produkttekster også er SEO-tekster. Men når alle produktteksterne på magisk vis er dukket op på en webside efter manøvren CTRL+C/CTRL+V, er der bare ikke meget nyt at komme efter.
Strike one.
Produktbeskrivelserne skal være inspirerende
Andre butikker har selv stået for deres produkttekster. Der er slet ikke noget i vejen med at skrive sine egne produktbeskrivelser. Men de her tekster – uha da. De ligner en opgave, nogen har fået som en del af samfundstjeneste eller eftersidning. Når man læser dem, kan man se, at her har foregået et voldsomt slag. Mellem ugideligheden og kedsomheden. Hvem vandt? Tjah… Svært at afgøre med en produktbeskrivelse på knap halvanden linje. Vi kalder det uafgjort.
Strike two.
Hvordan kan potentielle købere vide, om produktet taler til dem eller ej, hvis dine produkttekster ikke er er fyldestgørende? Vi kan godt se, at vasen er sort og rektangulær. Men hvordan føles den? Er den så tung og rustik, at den kan uskadeliggøre en hjemmerøver? Eller er materialet let? Hvad kan den tilføre rummet? Kan man bruge den til andet end blomster? Giv os inspiration! Tal til følelserne og sanserne, og smid produktet ud i armene på kunden med ord.
Når du lader Børge skrive din produkttekst
Hvad dine kunder ikke ved, har de ikke ondt af, vel? Nej, måske ikke i det øjeblik, hvor de lægger din vare i kurven. Men når du lokker sælger-Børge til at spille rollen som tekstforfatter til dine produkttekster, skal du holde ham i stram snor. Det første sælger-Børge gjorde, da evolutionen lod ham stå oprejst, var at finde en køber til sin egen sjæl – helt nede i kælderen. Han har lovet dig, at han kan sælge sand i Sahara.
Men hvilken smag ville du have i munden efter at have sendt en stakkels beduin afsted med kamelen spændt for 5 m3 sand?
Tør?
Måske skulle Børge i stedet have valgt et samarbejde med Carlsberg om at sælge Kildevæld.
Vær ærlig, når du skriver dine produkttekster. Nogle produkter kan bære aggressivt salg. De fleste kan ikke. Når du overdriver, fortier eller direkte lyver for at sælge, gør du dig selv til skydeskive. Og sjæleløse sælger-Børge tager ingen kugler for dig.
Strike three.
Du er ikke længere med i spillet om kunderne.
Produktbeskrivelser skal konvertere
Ikke fra én religion til en anden. Den slags historiske ubehageligheder har ikke noget med dine produkttekster at gøre. Når du konverterer, betyder det, at dine produkttekster overtaler og overbeviser dine besøgende om at købe varen i stedet for bare at ose tilfældigt rundt. Du konverterer bedst med levende og ærlig tekst, der fortæller alt det, der er at vide om dit produkt eller din service.
Produktbeskrivelserne skal gerne indeholde en opfordring til at købe. Det kalder man et call-to-action. I en webshop er CTA ofte den knap, hvor der står ‘køb’ eller ‘læg i kurv’. Det skal fremgå helt tydeligt af teksten, at her er tale om noget, man kan købe, og man må aldrig være i tvivl om, hvor og hvordan man gør det.
Den effektive produktbeskrivelse…
…er tilpasset målgruppen.
…kommer hele vejen rundt om produktet.
…har en længde, der passer til produktets karakter.
…indeholder hverken klicheer eller varm luft (som tomme tillægsord eller forslag fra Børge).
…fortæller, hvilken forskel produktet kan gøre i kundens hverdag.
…gør det tydeligt, hvad kunden skal gøre for at få fat i varen.
…er også en SEO-tekst skrevet i et naturligt sprog.
Nu må du ikke helt opgive din webshop, fordi du ikke har de nødvendige produkttekster. Hvis du synes, at tekster til produkter er dødens spegeskinke, så skriv til mig. Det skal du kun gøre én gang. Til gengæld skriver jeg tekster til alle dine produkter, så du kan koncentrere dig om andre ting.
Tid er også en valuta. Men den får du aldrig igen, når du først har brugt den. Og hvis du ikke bryder dig om at skrive, hvorfor så betale overtid for tekster ved at skrive dem selv?
Det er meget billigere at betale penge for dem!