Indholdsfortegnelse
Et link til din hjemmeside fra en anden hjemmeside er en anerkendelse af dit indhold. Det er især værdifuldt, hvis hjemmesiden, der linker til dig, selv er anerkendt og arbejder med emner og/eller produkter, der minder om dine egne.
Et link til din hjemmeside er stærke sager i SEO-forstand. Hvis det altså er den rigtige type link. Men links kan vise sig at være chilien i din con carne i andre og flere sammenhænge end SEO. Så hvordan er det nu lige med det der follow og nofollow i linkjunglen?
Nofollow – link love eller link lost?
Lad os lige få det tekniske af vejen til at starte med. Et nofollow-link er en “rel” (står for relationship) HTML-attribut med værdien “nofollow”. Attributten tilføjes til et a-element for at gøre linket til et nofollow-link. Se følgende eksempel:
<a href="http://www.minwebside.dk/indhold-der-ikke-skal-følges" rel="nofollow">Mit link</a>
Man kan også tilføje attributten til alle links på en udvalgt side ved at bruge dette robots meta-tag:
<meta name="robots" content="nofollow">
Et link er altid som udgangspunkt et follow-link. Hvis det er det, du ønsker for det pågældende link, behøver du ikke at foretage dig noget. Derimod skal du aktivt tilføje nofollow i din HTML.
Et nofollow-link til din hjemmeside fortæller Google, at den ikke skal følge (crawle) dette link. Det betyder også, at et nofollow-link ikke medsender noget værdi til din side. Værdi oversat til SEO-lingo bliver til link juice. Eller linklove, hvis du er helt fremme i translatørskoene. Alle de store søgemaskiner anerkender nofollow, der blev udviklet af selvsamme søgemaskiner som et våben mod linkspam. Og det virkede ret godt.
Hver eneste gang man behandler nogle af de retningslinjer, som søgemaskinerne har præsenteret for folket, vil der være SEO-eksperter at finde i kassen med tvivlere, skeptikere og hardcore konspirationsteoretikere. Det er der også i forhold til påstanden om, at et nofollow link ikke medsender værdi. Men der er ikke ret mange i kassen i dag. Hvis du alligevel vil en tur indenfor og høre argumenter fra en tvivler, så læs med her i Paul Marinos case study.
De fleste SEOs (det lyder bedre end SEO’er!) tror på og tilrettelægger deres arbejde efter, at nofollow links ikke medsender værdi. Ingen linklove her. Men det betyder ikke, at disse links ikke kan bruges til noget. Det kan de skam.
Hvad kan jeg da bruge et nofollow-link til?
Øget trafik til din side
Bare fordi søgemaskinernes botter lukker øjnene, når de ser et nofollow-link, betyder det ikke, at rigtige mennesker ikke følger sporet. Et nofollow-link kan give en masse trafik til din side – nogle gange mere end et follow-link. Det kommer helt an på placeringen af linket. Nogle gange kan det være svært at få lov til at placere et follow-link, så det springer i hovedet på folk. Det er lettere at komme til med et nofollow-link. På moz.com argumenterer Rob Toledo for, at man, som ejer af en webside, faktisk bør have en nofollow-strategi. Denne strategi skal sikre, at du får mest mulig omtale og trafik ved at udnytte nofollow-linkets store potentiale. Du må ikke fortvivle, hvis du kun kan få fingrene i et nofollow-link i eksempelvis en gæsteartikel på en stor blog. Tænk i stedet på den trafik, dette link kan sende ind til dig. I jagten på de gyldne follow-links kan man hurtigt komme til at overtræde ’SEO best practice’. I værste fald bliver man taget af Google Penguin, som er Googles patruljerende politipingvin, der konstant er på udkig efter linkspamsyndere. Derfor kan en nofollow-strategi udvide din linkhorisont og samtidig give dig hundredvis af nye besøgende.
En naturlig linkprofil
En naturlig linkprofil består ikke udelukkende af follow-links. Der skal være nogle nofollow-links blandt dine eksterne links. Der er dog mange, der hellere vil have tvivlsomme follow-links fra sider med dårligt indhold, fra mistænkelige linkkataloger eller fra kommentarspam end tage imod et legitimt nofollow-link i en gæsteartikel på en blog. Pas på med den slags! Når pingvinen først har degraderet dig i SERP, er det ikke nemt at kravle op igen. Vær mere selektiv med hensyn til, hvilke follow-links du accepterer, og tag imod nogle fine nofollow-links fra gode sider med relevant indhold. Hvis dine nye nofollow-links sender mange nye mennesker ind til dig, som ellers ikke ville have besøgt din side, vil du på et tidspunkt bevæge dig længere op i SERP ad SEO-omvej.
Crawler Google slet ikke nofollow-links?
Generelt, nej. Det kommer fra Google selv. Vage formuleringer her og der og allevegne. De sammenligner et nofollow-link med at fjerne skiltet, der viser vej til toiletterne. Derfor kan folk jo godt være heldige at finde toilettet alligevel. Google-humor. Der kan man bare se.
Mange har lavet undersøgelser for at finde ud af, i hvor høj grad Google efterlever nofollow i praksis. SEMrush står bag en af disse undersøgelser af crawling af nofollow-links. I artiklen forklarer Jamie White til at starte med, at nofollow engang kunne bruges til manipulering af PageRank. PageRank er en måde, hvorpå Google rangerer søgeresultater, men PageRank er ikke blevet opdateret i snart fem år, og derfor er denne rangeringsfaktor hverken så betydningfuld eller så aktuel, som den var engang.
Tilbage i tiden var det sådan, at man godt kunne ændre et standard follow-link til nofollow uden at miste værdien. Det vil sige, at man kunne vælge at sætte nofollow på nogle af sine egne undersider, og derefter føre den værdi et andet sted hen – man kunne give den til andre undersider med det formål at fyre op under deres PageRank. Det blev en metode, hvormed man kunne man styre, hvilke af ens enge sider der skulle modtage mest linkværdi. Og det er manipulation! Sådan hænger verden ikke sammen længere. I dag gælder det for alle sider – internt og websider imellem – at nofollow er lig med tabt linkværdi.
Nofollow på interne links
Men hvorfor skulle man have behov for at sætte nofollow på interne links? Det kan man have, hvis man har en webside med mange produkter eller emner og samtidig tilbyder facetteret søgning. Facetteret søgning går et niveau dybere end søgning med et simpelt filter, som du nok kender fra mange webshops. Tænk på facetteret søgning som et filter inde i et filter – eventuelt inde i endnu et filter. Det samme produkt kan, via links, findes på ufattelig mange søgekriterier, og det kan resultere i titusindvis af URL’er med det samme produkt! For det første kan facetteret søgning give en masse duplicate content problemer. For det andet betyder den absurde mængde URL’er, at Googlebotterne skal på crawling-overarbejde. Har du hørt om crawl-budgettet? Der er ikke fastlagt nogen grænse for, hvor mange undersider en Googlebot vil crawle. Men på et eller andet tidspunkt taber botten pusten og giver fortabt. Og det har du ikke lyst til, for det kan gå ud over indhold, som faktisk fortjener at blive crawlet.
Nu tilbage til testen fra SEMrush. Vi springer frem til konklusionen, da du selv kan studere mellemregningerne (der er ikke så mange, og de er ret simple) via linket længere oppe. Ifølge testen overholder Google fuldstændig deres egen regel om ikke at crawle nofollow-links til interne sider. Derfor kan du bruge denne linkattribut til at undgå at overskride crawl-budgettet, hvis dit system tilbyder facetteret søgning eller på anden måde genererer mange links. I praksis kan du tilføje nofollow, hver gang du linker til et af dine produkter via ét eller flere af produktets facetter. Hvis nogle af dine produkter har tilknyttet mange facetter, kan det også være en fordel at fjerne alle de URL’er, som facetterne genererer, fra Googles indeks. Det gør du ved at tilføje det meta-tag, der hedder noindex, på de URL’er der er blevet genereret som følge af facetter. Typisk vil dette foregå på en enkelt side – den side, hvor man har mulighed for at vælge facetter i sorteringen af produkter. Det element, du skal bruge, ser sådan ud:
<meta name="robots" content="noindex">
Du kan også vælge at bruge både nofollow og noindex:
<meta name="robots" content="noindex, nofollow">
Hermed forhindrer du, at siden bliver indekseret, og du fortæller Google, at botterne ikke skal crawle sidens links. Bemærk, at man kun kan knytte noindex til hele sider og ikke til enkelte links.
Det er ikke automatisk alle de såkaldte facet-URL’er, der skal fjernes fra indekset. Nogle facetter er gode for SEO i den forstand, at der er mange, der bruger dem i deres søgning. Og disse facetter skal du naturligvis ikke fjerne fra indekset. Overvej derfor, om facetter som farve og størrelse (eller andet, der giver mere mening i forhold til din produktkategori) er noget, som folk ofte medtager i deres forespørgsel i søgefeltet, når de søger efter dine produkter, inden du trækker dem ud af SERP.