Indholdsfortegnelse
- 1 Hvorfor blogger du, og hvem er målgruppen for dit blogindlæg?
- 2 Lav en disposition til dine blogindlæg
- 3 Dine blogartikler skal have effektive overskrifter
- 4 Den fængende indledning på et godt blogindlæg
- 5 Sprog og layout er vigtige, når du vil skrive gode blogindlæg
- 6 Husk Call To Action på blogindlæg og landingssider
- 7 SEO på blogartikler
- 8 Kan jeg tjene penge på at være blogger – og kan jeg leve af at blogge?
- 9 Har du flere spørgsmål om at skrive gode blogindlæg?
Jeg vil gerne starte med at give dig en undskyldning. Jeg er lige nu godt i gang med at bryde en af mine egne regler om at skrive et godt blogindlæg. Den om at gå lige til sagen. Og lige om lidt bryder jeg nok nogle flere.
Vil du være med alligevel?
Mange artikler om at skrive har de der billeder af en computer flankeret af en tom blok på den ene side og en kaffekop på den anden. Mange af billederne er mennesketomme, blokken blank og kaffekoppen fyldt. Men hvor f….. er bloggeren henne?
Han er gået ud bagved for drukne sig selv i lokummet, fordi han ikke ved, hvordan han skal komme i gang med det der blogindlæg, han så gerne vil lave.
Han har noget, han gerne vil sige. Måske om mode. Måske om madpandekager. Monstertrucks. Eller Made in China.
Og måske vil han gerne leve af at blogge.
Men der er bare krampende lang vej igen, når han ikke engang kan få et eneste littebitte enstavelsesord ned på papiret. Hvorfor kan han ikke det?
HAN MANGLER EN GUIDE TIL AT SKRIVE SINE BLOGINDLÆG.
Efterlyste guide til at skrive blogindlæg kommer her – i kammertonen. For det meste.
Jeg antager to ting om dig:
- Du kan godt lide at skrive.
Hvis du har det med at skrive som med rådne mandariner, så ved jeg ikke lige, hvad du skal stille op med dit ønske om at starte en blog!
- Du søger svar på, hvordan du som privatperson skriver et godt blogindlæg på en blog, der gerne skulle tiltrække besøgende og måske give dig en lommeskilling en gang imellem.
Kan du svinge flueben ved begge punkter, fortsæt da til udførlig guide, der fortæller dig alt det, du skal vide om at skrive gode blogindlæg.
Selv tak 🙂
Hvorfor blogger du, og hvem er målgruppen for dit blogindlæg?
Mange mennesker vælger at starte en blog, fordi et eller andet interesserer dem meget. Den interesse vil de gerne dele med andre ved at skrive om den på en blog. Det kan godt være, at du gerne vil tjene penge eller være kendt. Men hvis du ikke interesserer dig for emnet, kommer du til at skrive nogle røvkedelige, steneren blogartikler. Din entusiasme skal lyse ud af dine tekster, for det vil smitte af på læseren.
Du skal kun blogge, fordi du kan lide at skrive, og fordi du er forelsket i dit emne. Du kommer nemlig til at være helt alene på bloggen i det første lange stykke tid efter opstart. Konkurrencen på Google er sharp, og du skal have en god omgang kvalitetsindhold, en lang række tags og gode interne og eksterne links, før de første besøgende finder din blog. Hvis du kan acceptere det, er det bare at gå i krig.
Du skal vide, hvem du skriver til. Tilpas teksten til dit publikum. Skriver du om russisk historie under tsar-dynastiet, er din målgruppe sandsynligvis vant til tekster med svære ord og lange sætninger. Det forventer de, og det kan de sagtens klare.
Skriver du derimod om Hollywoodfilmstjerner eller boligindretning, så husk da at skrive en artikel, som er underholdende, letlæselig, visuel og nem at sluge til en kop kaffe. Uanset hvad du skriver om, skal din personlighed præge dine blogindlæg. Hvad er det sjove ved at være ligesom alle andre? Vær anderledes. Vær sjov og ærlig. Selvironisk i stedet for selvfed. Lad din læser vide, hvem du er, hvad du kan tilbyde hende. Så husker hun dig.
Lav en disposition til dine blogindlæg
Eller en outline. Eller indholdsfortegnelse. Kald det hvad du vil. I hvert fald er det den god ide at give dig selv et overblik over, hvilke underemner du vil skrive om i dit blogindlæg, og i hvilken rækkefølge de skal komme. 300 ord er piece of jordbærtærte. Men du kommer til at skrive blogindlæg, der er væsentlig længere end det. Og så er det en god ide at have en outline til at hjælpe dig med at holde styr på planen.
Dine blogartikler skal have effektive overskrifter
Overskriften behøver ikke at være på plads med det samme. En arbejdstitel kan sagtens bruges, mens du skriver. Nogle skribenter har lettere ved at finde på den perfekte overskrift, når blogindlægget er færdigt.
Tal i overskrifter virker meget lokkende på læsere. Det viser mange undersøgelser. Blogoverskrifter som
“3 tips til at bage bedre boller”
er meget effektive. Tallet er også et løfte om, at artiklen er overskueligt opbygget og let at forholde sig til.
Du kan også lave overskrifter som
”Sådan får du tid til mere motion i hverdagen”
Stil spørgsmål. Eller brug et tanke-eksperiment:
“Tænk, hvis du kunne få en Hollywood-garderobe for bare 1000 kroner”
Lad være med at lave clickbait-overskrifter! De er pisseirriterende og bestemt ikke gode for din bounce rate. Punktum.
Den fængende indledning på et godt blogindlæg
Uha da, din indledning er vigtig. Din indledning skal fange læseren og gøre hende nysgerrig på resten af indholdet. Det kan du gøre på flere måder. Det er en god ide at love din læser noget, som hun først finder senere i blogartiklen. Du kan love et svar, en afsløring, en guide eller lignende, så hun bliver ved med at læse. Men det, hun skal læse igennem, inden du indfrier dit løfte, skal også være brugbart.
Din indledning må også meget gerne indeholde et resume af det, du gennemgår i løbet af teksten.
Sprog og layout er vigtige, når du vil skrive gode blogindlæg
Det skal være en overskuelig tekst. Uanset om den er lang eller kort. Ikke for lange sætninger og ikke for lange afsnit. Mange webtekster indeholder den berygtede wall of tekst – tekstmuren.
En wall of text er et afsnit på en million linjer, der har glemt, hvor det selv begyndte. Når du skriver blogindlæg, er “enter” din bedste ven. Korte afsnit. White space i din tekst er the shit. Lad gerne en enkelt linje udgøre et afsnit en gang imellem.
Det er forbudt at lave en tekstmur, ok?
Varier længden på dine sætninger. Nogle skal være korte og andre lange. Brug også et varieret sprog. Det betyder, at du ikke skal starte alle sætninger på samme måde. Brug synonymer. Undgå gentagelser. Og endnu et forbud: INGEN utjekkede klicheer (tip: alle klicheer er utjekkede!). Det vil sige, at i dine tekster er der aldrig nogen, der skal tænke ud af boksen eller komme op på hesten igen.
Aldrig nogensinde!
Metaforer og billedsprog hjælper derimod med at give dine tekster liv, og de bliver lettere at huske. Ovenstående er allesammen færdigheder, du kan tilegne dig ved at læse og skrive meget.
Ræk ud til dine læsere ved at dele tanker og oplevelser, de kan relatere til. Hverdagsproblemer behøver ikke være kedelige, hvis du er en god fortæller. Stil læseren spørgsmål, og kom med opfordringer til at kommentere på din tekst. Gerne med bidrag og historier fra deres eget liv.
Vær følsom, når du skriver. Uanset om den følelse er glæde, vrede, sorg eller en nuance, der ligger ind imellem.
Følsom men frygtløs
Mange skribenter skriver blogindlæg med en lille frygt i baghovedet.
De er bange for at skrive noget forkert. Bange for at lyde dumme. Bange for at andre ikke er enige. Bange for ikke at skrive godt nok. Bange for at være ligegyldige. Eller bare kedelige.
Prøv at gøre dig fri af de tanker, når du skriver. Du kan ikke please alle, og først og fremmest skal du please dig selv.
Du bliver klogere på målgruppen hen ad vejen, men der vil altid være læsere, der synes, du er en idiot – og som er helt vilde efter at fortælle dig det. Og medmindre de har en exceptionelt veludviklet evne til at formulere deres kritik konstruktivt, så lad bare kritikerne sejle i deres syrlige sø.
Glem dem og skriv videre.
Husk Call To Action på blogindlæg og landingssider
Hvis du vil have folk til at gøre noget, når du læser din blog, så husk at minde dem om det med call to action (CTA). Nogle blogartikler er også landingssider – søgeoptimerede sider designet til at tiltrække folk, der søger på et helt bestemt ord eller en vending. Hvis dit blogindlæg er en landingsside, er manglende CTA en K3’er. Kritisk skade!
På en landingsside vil man gerne have folk til at gøre noget. Købe et eller andet, tilmelde sig noget, bede om at blive ringet op eller bare blive på bloggen og læse flere artikler. Til dette formål skal du enten have en monstrøs knap i en frisk neonfarve, man ikke kan undgå at trykke på. Gerne flere gange på siden.
Eller også skal du som minimum tydeligt opfordre dine besøgende til at læse endnu en af dine medrivende artikler ved at linke til dem. En solid intern linkstruktur er både til gavn for dine læsere og for Google, når den skal crawle alle dine undersider (læs: opdage og indeksere dine blogindlæg).
SEO på blogartikler
Du skal vide lidt om søgeoptimering, når du skriver blogindlæg. Hvis din SEO-tavle er fuldstændig jomfruelig, kan du læse med andetsteds, hvor jeg forklarer dig, hvad søgeoptimering går ud på. Eller her, hvor vi går i dybden med SEO-tekster. Jeg venter på dig her…
Man siger, at en SEO-tekst skal have en længde på minimum 300 ord. En SEO-tekst er en tekst skrevet efter nogle bestemte søgeord, som folk søger på. Du skal ikke tænke så meget på længde, når du blogger. Skriv et letlæseligt og overskueligt blogindlæg, der indeholder alt det, du gerne vil fortælle. Og slut. Videre til den næste artikel.
Folk, der ikke har gang i deres eget projekt på nettet, er generelt skideligeglade med søgeoptimering. Det har du ikke råd til at være.
På med hornbrillerne og lav en hurtig søgeordsanalyse. Hvis du vil findes, skal du skrive efter nogle søgeord og vendinger, som du ved, at folk søger efter. Brug eksempelvis Google Trends, Google Keyword Planner, og aflur Google Suggest – eventuelt via Keyword Tool. Gratis!
Backlinks til din blog
Fast forward et par måneder. Nu er du godt i gang. Din blog har allerede en hel del interessante og velskrevne artikler. Du har noget at byde på, og du skal sælge dig selv. Du skal til at linkbuilde.
Linkbuilding er en af de trægeste opgaver i blogger-land. Hørt om det? Webside-ejere betaler SEO-bureauer bunker – bjerge – af penge for at gøre det for dem, fordi det bare er røvsurt.
Men du SKAL.
Linkbuilding går ud på at skaffe links til din blog fra andre hjemmesider. Gæsteartikler er en måde at gøre det på. Kontakt alle de websider, du kan finde, som handler om det, du skriver om. Spørg om du må gæsteblogge til gengæld for et link (du skal bruge både follow- og nofollow-links).
Gode tekster + gode links = til tops i Google. Bum!
Kan jeg tjene penge på at være blogger – og kan jeg leve af at blogge?
Ja, det kan du. Mange penge. Og ja, du kan leve så fint af at blogge.
Men så skal du fandeme være et tålmodigt og flittigt menneske. Det tager lang tid at skrive blogindlæg, særligt hvis du behandler et emne, der kræver research undervejs i artiklen. Og det er dødens leverpostej at opdrive links. Men det virker!
Der er absurd mange blogs på nettet, og der kommer flere til hver dag. Hvis du vil skrive blogindlæg for at tjene penge, skal der max disciplin til. Du skal vedligeholde din blog og fodre den med nye, friske tekster mange gange om måneden og gerne om ugen. Alle tekster skal være af god kvalitet, og de skal være interessante for din målgruppe. Du kommer heller ikke uden om søgeoptimeringen, som er en videnskab helt for sig selv. Heldigvis er søgeoptimeringen ikke det dødsstød for tekster med ambition, som den var engang. Dog kan SEO nogle gange tvinge dig til at indgå et kompromis med din egen kreativitet. Men det skal du nok klare.
Reklamer og gæsteartikler på din blog
Præcis hvordan tjener du så penge?
- Google Adsense
Google-reklamer. Du får penge, når folk klikker på reklamerne på din blog. Hver gang du har indtjent et minimumbeløb – omkring 600 kr. – bliver pengene sat ind på din konto. Adsense er det modsatte af Google Adwords, hvor du betaler for annonce og eksponering øverst i søgeresultaterne. - Affiliate-netværk
Kontakt et netværk (fx Partner-ads), og find en partner, der passer til dit indhold, og som du kunne tænke dig at reklamere for.
Husk altid at gøre dine besøgende opmærksomme på, at der er tale om sponsoreret indhold. - Gæsteartikler med links
Hvor mange penge, du kan kræve for gæsteartikler, afhænger af din blogs popularitet og besøgstal. Ejere af højtrangerede blogs bliver dagligt kontaktet af folk, der gerne vil betale for gæsteartikler eller annonceplads.
Det er der, du gerne vil hen, ikke? Tænk at kunne leve af at skrive om sit yndlingsemne! Det kan du. Hvis du virkelig vil.
Har du flere spørgsmål om at skrive gode blogindlæg?
Så kast dig frådende over kommentarfeltet. Du er også velkommen til at skrive, hvis du ønsker et tilbud på opsætning af din helt egen blog.
Hvad venter du på?
Du får i hvert faldt en ordentlig spand held og lykke og god bloggerlyst med på vejen fra mig 😊