Indholdsfortegnelse
Du sidder her hos mig nu, fordi du gerne vil vide, hvad søgemaskineoptimering betyder. Lad os straks komme i gang med at gøre et omfattende emne lettilgængeligt for dig, der gerne vil lære om SEO.
Når du åbner din browser for at finde et eller andet på internettet, vil du møde en søgemaskine, som på engelsk hedder ’search engine’. (Heraf SE i SEO. O står for ’optimization’).
Søgemaskinen vil sandsynligvis hedde Google, da Google sidder på ca. 80% af det såkaldte søgemaskinemarked. De resterende procent tilfalder andre søgemaskiner som Bing og Yahoo. Google engagerer sig naturligvis i andre projekter end søgetrafik. Du har måske hørt om Google Photos eller Google Maps? Og du er nok en af de mange, der har en Gmail. Alle sammen fine tjenester, hvis man har brug for sådan nogle services. Men da emnet for indeværende artikel er søgemaskineoptimering/SEO, vil vi fokusere på den del af Google, der står for at lede og fordele verdens søgende sjæle på nettet.
Google er en forretning, og din webside er produktet
Forestil dig Google som en forretning i stedet for en søgemaskine på internettet. Google sælger ikke varer direkte, men den forhandler henvisninger til andre forretninger, der gør. Google-forretningen gør også rigtig meget ud af at sælge viden og information.
Hvad betaler du så med som forbruger?
En valuta, der er mere værd en kroner og ører – din dyrebare tid. Når du betaler, forventer du at få noget igen, du kan bruge. Det ved Google. Derfor går den meget op i at have de helt rigtige varer på hylderne, da kunderne er mange, og de er krævende. Godt nok fremstiller Google selv enkelte varer, men størstedelen af de mange hyldemeter bliver fyldt op af grossister, der leverer til Google.
Hvem er grossisterne så? Grossisterne er mig. Og måske dig. De er alle de mange millioner mennesker med hjemmesider, blogs, shops, fora, biblioteker, databaser – vi kunne blive ved. Alle grossisterne forsyner Google med information, som maskinen kan sælge videre til forbrugeren, der også er dig og mig og alle andre mennesker.
Som alle forretningsindehavere er Google konkurrenceorienteret. Den vil gerne være den bedste og den største, og det går rigtig godt. Men den ved, at den skal arbejde hårdt for sine kunder for at beholde sin favoriserede position, og derfor vælger den sine grossister mere og mere omhyggeligt.
Der er krav, som du må overholde, hvis du vil gøre dig forhåbninger om et produktivt samarbejde med Google. Det er de krav, du arbejder med, når du laver søgeoptimering/SEO. Og husk – Google-forretningen er kun interesseret i at arbejde sammen med dig, aldrig det modsatte. Kravene eksisterer udelukkende for at give os alle sammen den bedst mulige oplevelse i butikken.
Hvori består et produktivt samarbejde med verdens største forhandler og fremviser af viden, information og henvisninger? – Eksponering på Googles allerbedste hylder! Hvis du har en god vare, vil Google stolt vise den frem på den hylde, som kunden bare ikke kan undgå at se, når han træder ind ad døren. Den vare af bedste kvalitet, som præcist matchede kundens ønsker!
Din vare er din hjemmeside. Hvis Google skal vise den frem til sine kunder, skal den have den rigtige opbygning og det rigtige indhold i forhold til det emne eller den varegruppe, du beskæftiger dig med – den skal optimeres til søgninger, og søgemaskineoptimeringen er din opgave.
Lad os sige, at du har en hjemmeside, hvorpå du sælger plastikkrus. Først kan du konstatere, at der er andre end dig, der også sælger plastikkrus. Hvordan får du så Google til at vise lige din hjemmeside frem på én af de bedste hylder? Søgeoptimering! Herunder gennemgår jeg 3 vigtige elementer inden for søgemaskineoptimering/SEO.
Søgeordsanalyse som en del af SEO – Skriv de ord, din målgruppe søger efter
Forestil dig så, at nogen kommer ind i Google-forretningen og spørger efter plastikkrus. Du er helt sikker på, at Google viser din hjemmeside frem.
Problemet er bare, at du har kaldt dine produkter for engangskopper, så derfor kan Google ikke vide, at din hjemmeside faktisk indeholder det, der bliver spurgt efter. Din hjemmeside er ikke søgeoptimeret, så den kommer bagerst i køen.
Kan du se pointen?
Hvilken SEO-bøvs!
Det er meget vigtigt, at du finder ud af præcis hvilke ord, dine kunder bruger, når de søger efter din vare. Det hjælper også at vide noget om, hvor stor konkurrence der er på de forskellige søgeord. Det siger sig selv, at jo flere der forsøger at blive fundet på et bestemt ord eller en vending, jo sværere er det at komme forrest i køen. Prøv at finde de søgeord og vendinger, som tilpas mange mennesker søger på, men som tilpas få af dine konkurrenter har optimeret deres hjemmesider til.
Der findes mange måder at gøre det på. Det kan koste ingenting, og det kan koste rigtig mange penge. Gratis er umiddelbart sjovest, og en god gang gratis starthjælp til dit arbejde med søgemaskineoptimering og søgeordsanalyse kan du faktisk hente hos Google selv.
Google Suggest og søgeordsplanlægning
Prøv at lave en søgning i Google på et eller andet. Når du begynder at skrive i søgefeltet, vil Google komme med sine gæt på, hvad du leder efter. Disse gæt er ikke tilfældige. Hvert forslag i forbindelse med din søgning er baseret på andre menneskers søgninger.
Søger du efter plastikkrus, vil Google foreslå ‘plastikkrus med hank’, plastikkrus med navn’, ‘…med logo’, ’…med låg’ og flere andre ting. Når disse forslag bliver vist, betyder det, at rigtig mange mennesker har ledt efter netop det. Nederst på siden under alle søgeresultaterne står op til 8 andre forslag med blåt. Det er også ting, som andre har søgt efter i forbindelse med plastikkrus. Du kommer godt i gang med din søgeoptimering ved at kalde dine produkter det, som du nu ved, at folk søger efter.
Hvor stor konkurrence er der så på de forskellige ord? Her har Google et relativt simpelt værktøj til dig, der ønsker lidt flere oplysninger til din søgeordsanalyse.
Google Adwords er egentlig et værktøj til annoncører, der betaler for annoncer på Google, og det kræver, at du opretter en konto og en annonce. Du kan dog deaktivere din kampagne med det samme, så den er inaktiv og dermed ikke koster dig noget. Men nu har du adgang til Google Keyword Planner. Her kan du få at vide, hvor meget konkurrence der er på de ord og vendinger, du ønsker at søgemaskineoptimere til. Brug eventuelt også Google Trends til din SEO for at udforske populariteten af forskellige ord og vendinger.
Betalingsværktøjer
Som sagt findes der næsten uoverskueligt mange betalingsværktøjer til søgemaskineoptimering og søgeordsanalyser. Den store anerkendte side moz.com har et værktøj. Det koster penge. SEMrush.com koster penge. Det samme med danske Storybase.com. De fleste SEO-sider, der tilbyder værktøjer til søgeordsanalyse, har nogle gratis funktioner eller en gratis prøveperiode. Du får dog ikke lov til at lave de vilde armbevægelser, så længe du ikke betaler. Men for dig, der hører om søgemaskineoptimering for første gang, er Google et godt og billigt sted at starte med din SEO.
Gode og unikke tekster = god søgemaskineoptimering
Der var engang, hvor hjemmesideejere kunne slippe afsted med at sælge plastikkrus sådan her:
“Køb plastikkrus her, for vi har de billigste og bedste plastikkrus til dig, som står og mangler plastikkrus. Hvis du skal købe plastikkrus, tilbyder vi gode plastikkrus og plastikkrus i rød plastik samt plastikkrus i gul plastik. Alle slags plastikkrus – du finder dine plastikkrus hos os.”
Keyword stuffing er et fortidslevn
AD!
Selvom man ikke er i tvivl om, hvilket produkt man kan købe, så er produktteksten ikke just inspirerende. Snarere irriterende. Ligesom en sælger, der hænger ud i gågaden eller i din telefon. Ovenstående kaldes for ‘keyword stuffing’. Det er svært at oversætte det direkte, men det betyder at tvinge specifikke søgeord ned i halsen på en tekst mange flere gange, end teksten kan bære. Lidt ligesom foie gras. Det er synd for teksten, ligesom det er synd for ænderne, og man bør holde sig fra begge dele.
Heldigvis straffer Google word stuffing i dag, fordi den hellere vil vise resultater med hjemmesider, der indeholder ordentlig tekst. Tekst, som er velskrevet og fængende. Selvfølgelig skal dit søgeord optræde i din tekst og i dine overskrifter, men god søgemaskineoptimering kræver, at de indgår naturligt i sammenhængen.
Alle dine tekster skal være unikke
Dine webtekster skal ikke blot være gode og informative, de skal også være unikke. Generelt er det forbudt at kopiere tekst fra andre sider grundet reglen om copyright/ophavsret. Men det er også forbudt, når du vil lave SEO, der virker. SEO-forbrydelsen benævnes ’duplicate content’, og straffen er lav rangering på dine søgeord. Også selvom din grossist har givet dig lov til at kopiere produkttekster og sætte dem ind på din egen hjemmeside. Don’t do it!
Hvis du ikke kan overskue at skrive unikke tekster til hundredvis af produkter – så bestil en tekstforfatter. Lad være med bare at kopiere dem!
…HELT unikke
Der er findes en anden SEO no go, som du skal vide noget om. Den er fætter til ‘duplicate’ og hedder redundans. Har du eksempelvis et blogsite, skal du sørge for at variere dine artikler tilstrækkeligt – specielt hvis de har samme overordnede emne. Læseren må ikke føle, at hun har spildt sin tid ved at læse artikel nummer to om grøn te, fordi der stod mange af de samme ting i artikel nummer et. Hvis hun føler det, gør Google det også. Og så skal du samle de to artikler til én i stedet for.
Igen handler det ikke om, at Google vil gøre det svært at være dig. Det handler om det gode samarbejde. Når du er god til at søgemaskineoptimere dine tekster, har Google altid unikt og informativt indhold at vise til sine brugere, som ikke gider at læse det samme to gange.
Ekstern søgemaskineoptimering – SEO med backlinks
Indtil nu har vi talt om intern SEO. Intern SEO betyder optimering af elementer internt på din hjemmeside. Altså dine søgeord i dine overskrifter og tekster samt udformningen af dit tekstindhold. Men effektiv søgemaskineoptimering foregår ikke kun på din egen hjemmeside.
Linkbuilding
En af de vigtigste eksterne faktorer, der kan få dig op blandt de første søgeresultater, er backlinks. Man kalder nogle gange også backlinks for inbound links eller indgående links – links fra andre hjemmesider til din egen. Google ser på dem som en slags anbefalinger.
Backlinks er altid gode, men de er ikke lige meget værd. Der findes hjemmesider, som blot er lister eller kataloger over hjemmesider med et bestemt emne. De er ikke så meget værd, da du så let som ingenting kan skrive din hjemmeside på listen. Et link til dit site fra en hjemmeside, der er anerkendt og populær, er derimod værdifuldt. Specielt hvis pågældende hjemmeside beskæftiger sig med det samme emne eller den samme produktkategori, som du gør.
Og her bliver det tricky.
Det kan nemlig være rigtig svært at få skaffet sig de værdifulde backlinks. Hvis de skal komme helt af sig selv, kræver det, at du arbejder hårdt på at gøre din hjemmeside så fantastisk informativ og underholdende, at andre bare må pege hen på dig.
Og det er da muligt. Det er verdensfred sikkert også. Men det sker nok ikke i morgen. Eller næste dag. Derfor træder de fleste lidt ved siden af den hvide SEO og bliver lidt grålige i kanten.
Sådan skaffer du gode backlinks
Hvid SEO er en betegnelse for helt regelret og ordentlig SEO, men helt hvid søgemaskineoptimering er der ikke mange, der praktiserer. Du kan skaffe eksterne links på flere måder. Vær opsøgende og find de sites, som ville være gode at have en anbefaling fra. Spørg, om du må lave en god gæsteartikel på deres side, som indeholder et link til dig. Måske siger de ja. Måske siger de, at du skal betale for at få dit link. Så er det op til dig at vurdere, om det er pengene værd. Ofte er svaret ja.
Hvis du er kreativ på den sådan helt kunstneriske måde – med farver og former – kan du lave nogle såkaldte infographics til andre hjemmesider og spørge, om de er interesserede i at bruge dem til gengæld for et link.
Et sidste tip til linkbulding er at søge på nettet efter steder, hvor din webside, dit navn eller dine produkter bliver nævnt uden et link. Du kan kontakte ejeren af de pågældende websider og bede dem pænt om at sætte et link på dit navn. Det vil de sandsynligvis godt, for de må have kunnet lide din webside i første omgang – ellers ville de ikke nævne dig.
Hvis du er nået helt hertil i artiklen, så klap dig selv på skulderen. Jeg håber, at du har fået en ide om, hvad søgemaskineoptimering/SEO går ud på. Jeg har forsøgt at holde mig fra tekniske termer, da jeg ville undgå, at du tabte kampen mod søvnen, før du nåede halvvejs igennem. Der er meget mere at sige om søgeoptimering. Meeeeeget mere. Det er en videnskab som så mange andre. Man kan hele tiden blive klogere. Hvis du har mod på at fylde mere info i din indre SEO-skuffe, så hop på en af de andre artikler her på bloggen under kategorien søgemaskineoptimering.