Der er SÅ kedeligt på nettet.

TrådløsTaler vi to om det samme internet? Det internet, der hver dag indfanger millioner af mennesker i dets slibrige – ja, net (undskyld, jeg kunne bare ikke lade være). Og der sidder de fast som fluer, der ville ønske, at edderkoppen snart blev trådløs.

Hvad bruger de tiden på? Alt muligt. Spil. Videoer. Bloggere. Bøger. Shopping. Nyheder. Her fejler underholdningsværdien ikke noget.

Der, hvor luften bliver lidt tung, er lige her. Her, hvor sådan nogle som os forsøger at excellere i professionalisme. Altså os, der bruger størstedelen af vores tid på et bestemt noget og tager os betalt for det, fordi vi mener, at vi gør det godt.

Men alt imens vi træder hinanden over tæerne i forsøget på at overbevise dig om vores professionalisme, træder vi i stedet begrebet ned til en ensartet, tynd grød. En sovs, hvor de samme vendinger, løfter og målsætninger løber sammen til en nuance, der befinder sig et sted mellem brun og bæ på farveskalaen.

Og bagefter serverer vi den for dig sammen med overkogte kartofler. Velbekomme!

Jeg tager bare det samme som ham

Proffer skal gøre sig umage for at skrive sig ud af den gennemsnitlige sovse-kategori og op på niveau med en Michelin-sauce.

Men mange gør absolut intet for at skille sig ud til fastelavnsfesten. Derfor møder alle op i det samme professionelle kostume.

Kedelige løfterDet kostume, der ser sådan ud:

  • Vi garanterer målbare resultater
  • Vi yder dig optimal service
  • Hos os får du altid den bedste betjening
  • Vi sætter kvalitet i højsædet
  • Vi lever for og af glade kunder
  • Skræddersyede løsninger til din virksomhed er vores speciale
  • Kompetent rådgivning i alle henseender
  • Hurtig levering
  • Vores løsningsorienterede medarbejdere sidder klar til at hjælpe dig

 

Bla bla …

De findes overalt. Jeg er sikker på, at allesammen mener det, og de vil strække sig langt for at efterleve det – det vil jeg også selv. Men løfterne, garantierne og superlativerne findes i hobetal, uanset hvor vi kigger hen, og det tømmer dem for enhver substans. De bliver til varm luft. Og der er nok til at fylde en ballon og rejse Jorden rundt.

Gab.

Jeg føler mig heldig

BøvsJeg er med på, at det modsatte nok ikke bliver praksis…

  • Vi garanterer plausible forklaringer på, at vi ikke kan holde en deadline
  • Levering – halvårligt
  • Serviceniveau – halvdårligt
  • Her får du altid den bedste betjening af Oles fætter, når han engang møder op på kontoret. Det blev sent i går. Og i forgårs.
  • Vi sætter kvalitet i forhold til kundens pengepung
  • Vi har kun enkelt løsningsmodel, så hvis du lige gider omlægge din virksomhedsstruktur og dine målsætninger, kan vi sikkert få et samarbejde op at køre
  • Vi lever for og af glade kroner i kagekassen
  • Vores fyraftensorienterede medarbejdere sidder klar til at hjælpe en ølbajer ud af flasken

 

… men du ville da lige kigge en ekstra gang på den her potentielle kattekonge eller -dronning. Og mon ikke du ville huske den ‘professionelle’ webside, som lige havde ørlet ucharmerende ærlighed ud over din computerskærm?

Når ingen websider gør sådan her, er det nok fordi, det skræmmer kunder og besøgende væk. Vi tør ikke, fordi vi tror, at ingen regner den ud eller kan tage vores sarkasme for det, den er.

Men hvilken professionel har det som sit mål at give dig den værst mulige oplevelse? Eller at gøre noget som helst andet end sit bedste for at overbringe dig et produkt, du bliver glad for? Vi skal jo leve af det, vi gør.

Den amerikanske tudehistorie

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg finder inspiration på andre blogs. Mange af de blogs er amerikanske, og skribenterne beskæftiger sig med det samme, som jeg selv gør. De skriver for at leve og for at tjene penge.

Amerikanerne er nogle suckers for sob stories. De er en obligatorisk del af den amerikanske drøm. Ingen har nogensinde fået succes i USA uden at have mistet et ben. Uden at have været i krig med efterfølgende PTSD. Overlevet kræft. Mistet en mor eller far. Haft et stofmisbrug. Hvad som helst. Kæmpe respekt til alle, der har mødt modgang og er blevet stærkere af det. Men amerikanerne dyrker det. Og det skal man lige være klar over, før man dykker ned i blogartiklerne.

Det var med den i baghovedet, at jeg læste Jon Morrows historie på Copyblogger for ikke så længe siden. Han skrev den juleaften 2012. Måske inspireret af højtideligheden, som får melankolien frem i mange af os. Morrow skriver om sin mor, der nægtede at godtage lægens besked om, at hendes lille dreng sandsynligvis ville dø, før han fyldte to år. Og Morrow er stadig med os i dag. Han er én af dem, der lever for og af at skrive, fordi han skiller sig ud.

I USA er det ikke nok at være professionel. Det er så nemt at kalde sig selv professionel, at det bliver ordinært. Vil man være ekstraordinær over there, er man i langt højere grad end i lille Danmark nødt til at tænke individualisme ind i sin professionelle profil. Og det giver plads til tudehistorierne.

I Danmark er vi ikke nær så vilde med rendyrkede tudehistorier, men vi vil gerne have, at personligheden står klart frem. Derfor kan man godt snuppe sig et par tips med hjem over atlanten, hvis man investerer lidt tid i de bedste amerikanske blogsites.

Jeg har ikke et svar på, hvordan man bærer sig ad med individualisering. Kun et bud, som jeg selv forsøger at efterleve.

Privatliv og personlighed

Kloge mennesker siger, at man ikke må sammenblande det private og det professionelle. Jeg kan godt se, at svigermødre og løse mælketænder ikke har noget at gøre på en virksomheds webadresse. Men dit privatliv er ikke det samme som din personlighed. Den skal du nemlig blande sammen med din virksomhed.

Du helt sikkert i skarp konkurrence med andre, der sælger en service eller et produkt, der minder om dit. Men der er kun én som dig, og det skal afspejle sig i din kommunikation. Det kommer af sig selv, når kunderne sidder over for dig på kontoret, men det er sværere, når de møder dig på nettet. Det er blandt andet derfor, det er en god ide med en virksomhedsblog. Content marketing giver dig muligheden for at tale med en unik stemme og skabe tillid hos leads og kunder. De vil allerhelst handle med en, de kender. På en blog vil du også føle, at du har letterede ved at smide slipsetonen og tale som et rigtigt menneske.

Professionalisme – personificeret

Ok, så anonyme tekster skrevet efter den samme skabelon som på alle andre websider er måske professionelle. Men de er også kedelige som ind i krypten. Hvad skal man gøre for at give dem et personligt præg?

Personlighed er ærlighed

Selvom modeblade sælger, så er der i virkeligheden ingen, der bryder sig om det perfekte. Det er meget nemmere at relatere til det klodsede, det frustrerende, det kejtede og det smertefulde. Fuck-ups og happy endings. Eller crappy endings. De har sikkert lært dig en masse.

Ingen varm luft i webteksterNår man kalder sig selv professionel, har man gennemgået en eller anden form for læringsproces. Hvor stejl kurven er, afhænger af egen indsats og hvor langt man er i processen. Læring er lig med fejl er lig med menneskelighed. Del ud af alt det, du har lært på vejen til det sted, hvor du er nu. Jeg vil gerne dele 50 kopper kaffe med dig. Det er en blog skrevet af en ung amerikansk kvinde, mens hun søgte nyt job. Jeg ved godt, at hende her ikke som sådan driver virksomhed på adressen, men det kunne hun sagtens gøre. Hun har nemlig allerede skabt sig et nyt job.

Når du er ærlig, giver du folk en chance for at opdage den menneskelighed, der gemmer sig inde bag professionalismen. Der forsvandt pludselig en hel del af den varme luft.

Personlighed er stil

Især når man lever af at skrive, er det vigtigt at finde sin egen stil. Det gør man ved at skrive. Og skrive. Og læse. Og skrive lidt mere. Den sikre stil er endnu en vej til den personlige professionalisme. Stil betyder mange ting. Det betyder ordvalg, sætningsopbygning, stilistisk opbygning af hele teksten, tone, billedsprog og analogier. Ofte er en humoristisk tone ret så effektiv. Gerne i kombination med selvironi. Du kan se et eksempel på en humoristisk men simpel forside her. Du kan også se video-eksempler på fine reklamefilm med en professionel, der i den grad ikke tager sig selv højtideligt. Videoerne ligger i slutningen af min artikel om Disney og intern storytelling.

Læs aldrig webtekster med hjernen på auto. Tænk over dem. Synes du om det, der står? Måden, det står på? Er der liv i teksten? Adskiller den sig fra meget andet, du har læst? Hvis du kan svare ja, er du havnet hos en professionel – med personlighed.

Personlighed er dybde

Dybde i webteksterParadoksalt nok kan internettet få selv et begreb som dybde til at lyde overfladisk. For mig er dybde refleksion over de begreber, vi gavmildt deler ud af. Begreber, vi bruger til at beskrive os selv, hinanden og verden. Begreber som professionalisme. Refleksion giver et mere velovervejet budskab, som andre mennesker forhåbentlig kan få noget ud af at læse.

Det tager længere tid at skrive en tekst, hvis man skal reflektere lidt over de begreber, man anvender. Men når du forventer, at folk skal bruge deres tid på at læse dine tekst, er det så ikke fair nok, at du skal investere en god del af din tid i at forfatte den? Intet er nemmere at gennemskue end tekster, hvis bagmænd kun er interesserede i at sende fakturaen. De bagmænd kunne lige så godt have spildt min tid ved at komme for sent til en aftale. Tænksomme tekster hjælper dig godt på vej mod den personlige professionalisme.

Det er en udfordring at være unik på den gode måde og lige nu har jeg ikke flere forslag.

Det skulle da lige være at tegne sine egne billeder til sin hjemmeside …

Hvis du har et par, kunne du så ikke dele dem med mig i kommentarfeltet? Jeg vil meget gerne høre dem!

Hvis du synes om artiklen, så del den gerne med andre: