Indholdsfortegnelse
Content marketing og copywriting er to tætte kolleger.
De sidder side om side på et kontor, de deler, og hver dag forfatter de begge to tekster for kunder, der virkelig vil noget stort med deres forretning. Content marketing og copywriting taler sammen hele tiden. De diskuterer opgaverne, og de inspirerer hinanden til at skrive bedre tekster.
Faktisk ville det være næsten umuligt for content marketing at holde sine professionelle skrivefærdigheder helt angrebsklare, hvis copywriting blev langtidssygemeldt. Hun ville være helt fortabt og ineffektiv. Det samme ville copywriting.
Men selvom de begge er professionelle skribenter, er de meget forskellige i deres måde at behandle tekstopgaver på. Måske er du nogle gange i tvivl om, hvem du skal bede om hjælp til at løse din tekstopgave? Det er helt ok. For at gøre det nemmere for dig at vælge får du nu lov til at møde content marketing og copywriting – en ad gangen.
Mød content marketing
Content marketing er en meget tålmodig og venlig skribent. Hun skriver ikke for at lukke et salg med det samme. Heller ikke i morgen. Eller næste uge. Bevares, hun tager gerne imod din ordre, hvis den brænder i hænderne på dig. Men hun ved, at det bedste grundlag for et salg er et godt og tillidsfuldt forhold til målgruppen.
Hun siger altid, at det ikke handler om dig. Det handler om dine kunder, og derfor skal I sammen finde ud af, hvad de gerne vil læse om. Hvad interesserer de sig for, og hvordan kan du hjælpe dem med at løse deres problemer – uden eksplicit at tale om dig selv og dit produkt. Det er det, der ligger content marketing allermest på sinde.
Selv er hun gavmild af natur, og hun vil bede dig om at finde alt det frem, som du kan give væk. Jo mere, jo bedre. Content marketing er nemlig glad for lange artikler. Kun sådan kan hun svare på alle de spørgsmål, læserne måtte have. Faktisk blev hun engang bedt om at begrænse sig til 300 ord. Lad os bare sige, at krisehjælp måtte tilkaldes, og copywriting holdt hendes hånd, mens hun lovede selv at overtage opgaven.
Hvordan har content marketing det med SEO?
Du skal vide, at content marketing er meget optaget af SEO. Men hun ville aldrig lade SEO kompromittere kvaliteten af det indhold, hun skaber. Heldigvis er hun en stærk skribent, så hun skriver uden problemer tekster af høj kvalitet – til fornøjelse for både søgemaskiner og menneskekvinder og -mænd. Derfor har hun fået kælenavne som SEO content writer og SEO tekstforfatter.
Content marketing er et lejrbål, der brænder hele natten. Hun drager mennesker til, og de har det godt, når de samles omkring hende. De sidder der og varmer sig ved hendes rolige flammer, og oplevelsen giver dem ny energi og inspiration.
Det er også derfor, at content marketing ville befinde sig aldeles dårligt på en nyhedsredaktion fyldt med stress og korte historier fortalt efter journalistikkens omvendte pyramide. Derimod ville hun trives med at skrive features, for hun vil meget hellere fordybe sig i værdifulde historier om mennesker, steder og virksomheder.
Content marketing byder sig til som tekstforfatter for din virksomhedsblog, dine kommende artikler på forskellige platforme eller for dine potentielle e-bøger. Hun vil også gerne arbejde med dine landingssider, men det gør hun i samarbejde med sin gode kollega.
Mød copywriting
Det er en helt anden og nærmest utålmodig energi, der strømmer fra copywriting. Hun vil gerne frem til pointen. Less is more. Copywritings tanker kredser konstant om, hvordan hun kan få folk til at gøre noget, tilmelde sig noget, ringe til nogen eller købe noget. Hellere i dag end i morgen. Og hun vil meget gerne tale om dit produkt.
Hun skriver efter den filosofi, at tekst, der kort og præcist rammer smack i målgruppens bull eye, er en gylden tekst. Sådan en, der vinder prinsen og det halve kongerige.
Copywriting er en eksplosion, der i den grad får folk til at lette sig fra deres flade og handle. Et KABOOM der brager opad i søgemaskinerne. Hun er en opfordring. Hun er den store, røde knap, du bare må trykke på.
Selvom hun er ret utålmodig, er hun god nok. Hun kender jo målgruppen. Hun skriver til folk, der overhovedet ikke har noget tilovers for alenlange tekster. I de situationer, hvor hun møder kunderne, ved hun, at de kun er villige til at bruge ganske få sekunder på hende. Pointen! Nu, tak!
Hvor et nydeligt billede af en lykkelig familie pryder content marketings arbejdsbord, står en pyramide og balancerer på spidsen ved siden af copywritings kaffekop. Den minder hende om, at hun skal vare skarp og slå til i det helt rigtige øjeblik.
Copywriting holder løbende holder øje med, om content writing har nogle købemodne kunder på hånden. Alligevel kan hun ikke lide, når man kalder hende for sælger. Hun synes ikke, at den betegnelse anerkender hendes entusiasme, velvalgte ord og sans for kvalitet. Hvis du vil kalde hende noget andet, så bare kald kende tekstforfatter. Den titel tager hun gerne på sig.
Copywriting er altid klar til at kaste sig over dine webtekster. Din emailmarkedsføring og dine salgsbreve. Hun vil elske at give dine landingssider masser af opmærksomhed. Naturligvis i samarbejde med content marketing.
Hvad er fælles for content marketing og copywriting?
Content marketing og copywriting er begge passionerede kommunikatører. De har ikke bare ét enkelt kreativt ben at stå på. Hver eneste knogle i deres kroppe har en farve. Marven er den rene skabertrang. De ved, at deres ord kan flytte mennesker, så de vejer dem grundigt. Ordene altså. Hvad du vejer, må du selv lære at elske.
Så hvem vil du gerne tale med? Det er ret nemt at komme i kontakt med dem begge to. De svarer hurtigt, og desuden har de samme telefonnummer og mail. Smart, ikke?