SEO | Side 2

Der var engang en (skræmmende ubegavet) søgemaskine

Åh nej… SEO! SEO har ikke verdens bedste ry, når man er den, der står for at skabe det levende, det spændende og det unikke tekstindhold på en webside eller på en blog.

Der var engang, hvor søgemaskinernes evolution fra encellede organismer ikke var kommet ret meget længere end dertil, hvor de kravlede rundt på alle fire og slog om sig med køller. Ikke noget at sige til, at SEO-tekster skulle have en form, som ikke virker ret tiltalende på det almindeligt begavede, oprejste og moderne menneske. Teksterne var mekaniske og intetsigende. De var stoppet til randen med bestemte søgeord og vendinger. End ikke den mest effektive hjertestarter kunne tvinge livet frem i øjnene på disse dødningetekster. Det må have været et lortejob at være tekstforfatter i en tid med underudviklede søgemaskiner. Så er det sagt. Nu har jeg det meget bedre.

Søgemaskinen er her stadig

Men den befinder sig på et helt andet udviklingstrin. Den er blevet begavet. På nogle områder kunne man måske presses til at sige intelligent. Det er gode nyheder for en tekstforfatter med et semi-erotisk forhold til perfekt ordvalg og tekst, der syder af elegance.

I dag består gode SEO-tekster udelukkende af naturligt sprog. Søgemaskinerne har uddannet sig inden for sprog, semantik og samtaleform og er blevet så dygtige til deres nye fag, at de stiller Eiffeltårnhøje krav den til den, som vil kommunikere med dem. Der er meget mere til SEO end tekstindhold, men Google Almighty har selv inddirekte bekendtgjort, at dine onlineforetagender er helt og aldeles uden værdi, hvis du ikke får raget en talentfuld skribent til dig.

Teknisk og tekstuel SEO

Lad os lige blive enige om noget. En tekstforfatters hovedinteresse er ikke teknisk SEO, og tekniske SEO-eksperter er sjældent stjerneskribenter. Alligevel mener jeg selv, at det er ret så vigtigt, at jeg som et minimum har gjort mig selv bekendt med tekniske SEO-termer og procedurer. Jeg ser det som en del af mit arbejde at vide, hvad de betyder. Men jeg kan slet ikke lade være med også at lære noget om dem, så jeg kan formidle min viden videre. Ligesom jeg og mine med-ordsmede er blevet esset i virksomhedernes pokerhånd og i stigende grad blot skal vælge et net at falde i, har jeg naturligvis også selv været ude og rage til mig. Jeg har indfanget et par teknikere, som kan assistere, hvis nogle af mine kunder skulle ønske hjælp og vejledning til teknikken.

Den tekstuelle SEO får de ikke lov til at røre ved. Du kan være helt rolig!

SEO, semantik og NLP: Sådan skal du skrive SEO-tekster i dag og i fremtiden

NLP og dybe SEO-tekster

Første gang jeg så et søgefelt på en computerskærm, forstod jeg ikke, hvordan en søgemaskine fungerede. Jeg troede, at jeg kunne skrive et spørgsmål i feltet på samme måde, som jeg ville stille det til min mor eller en veninde. Nope, det blev en nitte. Maskinen fattede ingenting. Hvorfor? Fordi der dengang ikke var nogen Hummingbird, ingen RankBrain og ingen NLP i søgemaskineland. Det er der i dag, og jeg var bare lidt forud for min tid i min måde…

0
Læs mere

Landingsside 101: Quick start guide til at skrive (fede!) landingssider, der virker

Landingsside

Og han kom dalende ned fra himlen i en faldskærm og landede på en … landingsside?? Gakket at kalde en webside for en landingsside, hva’? Måske har du hørt det før i den engelske version: landing page. Mange bruger det engelske navn, fordi de synes, det lyder smartere. Og jo smartere man kan lyde i en hulens fart, jo bedre. … Eller hvordan er det nu? I hvert fald hedder det landingsside her i butikken 😊 Hvorfor hedder det en…

1
Læs mere

In-house-interview med en tekstforfatter

Interview

Snart weekend. Ikke lille-fredag – rigtig voksenfredag. Derfor kom min sekretær (… det er mig) med et forslag til chefen ( … også mig … La Jefa – selvom El Jefe lyder bedre 😊) Forslaget var: Skulle vi ikke lave lidt om på formatet i dag? Selve fredagen er jo en tilbagevendende begivenhed, men da den falder sammen med et sydeuropæisk klima, der fuldstændig har mistet sin stedsans, må vi gøre noget anderledes. Finde på noget, vi kan kaste i…

0
Læs mere

SEO-tekst? Say what? Jeg troede, at SEO handlede om teknik …

Fluen på væggen

Du er ikke alene. Jo, der er mange mere eller mindre tekniske ting, du lige skal have styr på, når du arbejder med SEO. Men ved du hvad? Hvis du er en af de mange, der tror, at loadhastighed, mobilvenlighed, webarkitektur, SSL-certifikat og viderestillinger er lig med SEO, bliver du nok lidt træt i sokkerne nu. Når teknikken er i hus (for det er meget af den, når du har gjort det én gang), mangler du den anden halvdel af…

0
Læs mere

5 spørgsmål, du skal kunne svare på for at lave en content marketing strategi

Intet direkte salg i content marketing

Har din virksomhed en content marketing strategi? Hvis du ikke er nået dertil endnu, behøver du ikke føle, at du er bagud. Flere og flere virksomheder bruger content marketing som en del af deres markedsføring, men faktisk er der ikke ret mange, der har en egentlig strategi. Men content marketing strategi er hverken kedeligt eller svært, og strategien kan hjælpe dig med at producere indhold, der er mere effektivt. Og den kan endda give dig nye ideer til initiativer, som…

0
Læs mere

SEO-guide: Guide til Googles vigtigste ranking-faktorer

Alt tekst er vigtig på billeder

Skal du til at lave søgeoptimering på din webside? Så har du jo brug for at vide noget om Googles ranking-factors. Eller rangerinsfaktorer, som vi kalder dem på nationalsproget. Det er dem, du skal søgeoptimere efter. Hvis alle faktorer er samlet i ét dokument derude et sted, er jeg sikker på, at det er markeret ‘top secret’ på niveau med militære operationer og statshemmeligheder. Du ved “if I told you, I’d have to kill you” og sådan. Der er en…

0
Læs mere

Tekstforfatter søges? Men ved du, hvorfor du mangler en tekstforfatter?

Rodet website

Når du skriver ‘tekstforfatter søges‘ i Google, hvad er det så, du leder efter? Ved du det? Ingen mangler en tekstforfatter. Som sådan. Du ved det måske ikke, men når du søger en tekstforfatter, leder du efter meget mere end gode tekster. Du går forbi et hus. Der ser rodet ud i forhaven. Græsset er alt for langt, og gardinerne er trukket halvt ned. Hvad tænker du? Måske ikke så meget. Hvad nu hvis det ikke bare er et hus,…

0
Læs mere

Guide: Hvordan skriver man et godt blogindlæg, folk gider at læse?

Rammer tekstmur

Jeg vil gerne starte med at give dig en undskyldning. Jeg er lige nu godt i gang med at bryde en af mine egne regler om at skrive et godt blogindlæg. Den om at gå lige til sagen. Og lige om lidt bryder jeg nok nogle flere. Vil du være med alligevel? Dejligt! Mange artikler om at skrive har de der billeder af en computer flankeret af en tom blok på den ene side og en kaffekop på den anden.…

0
Læs mere

5 vigtige SEO-tendenser, du skal være opmærksom på i 2018

Pigeon er en Googleopdatering fra 2014, der hjælper lokale virksomheder til en bedre placering i søgeresultaterne. Før Pigeon kunne man få vist meget forskellige resultater ved søgninger på henholdsvis Google Maps og Google søgning. Efter Pigeon-opdateringen er de to systemer begyndt at arbejde sammen. Nu har lokale virksomheder en fordel, hver gang nogen søger i nærheden af dem. Større virksomheder ligger måske bedre i SERP, når man søger fra en såkaldt neutral placering (hvis sådan én findes!), men så snart…

0
Læs mere

Stemmesøgning – her er udfordringerne for dig og assistenterne

Samtale mellem smartphone og køleskab

Ok Google, lad os tale sammen. Eller måske ikke. Stemmesøgning er ikke spritnyt, men vi taler mere og mere om det, fordi stemmestyringssystemerne er blevet bedre. Og der har været meget plads til forbedringer. ENORMT meget plads. Nogle kalder de her systemer for digitale butlere. Google Assistant har aldrig fyldt min opvaskemaskine eller kokkereret i mit køkken. Butler er nok ikke det helt rigtige ord. Men den kan noget, som andre stemmestyringssystemer ikke kan. Den kan tale dansk. Sådan da.…

0
Læs mere