Blog om skrivetips og SEO-tricks

Velkommen til en blog, hvor du får finurlige tips og fiffige tricks til at opnå den salige onlinesynlighed. Det er en blog om at skrive, om SEO og om at være (og blive!) en glad skribent med den kreative kunstnerhat kækt på skrå.

På min lille blog kan du læse om content marketing og copywriting. Landingssider og langtidsholdbare SEO-teknikker. Grumme grammatikfejl og genial kommunikation. Plus lidt om alt det, der ligger indimellem og udenom.

Og hovedet på bloggen – jeg har gjort mig umage. Også med indpakningen …

Filmen der lærte mig, at tekstforfatter rimer på plakat

Jeg elsker film. Især når de får mig til at tænke på noget, som giver mig en løsning på noget. Jeg siger ikke, at filmen ’500 Days of Summer’ passer ned i samme kategori som Inception, Memento, The Truman Show eller Interstellar. Jeg siger bare, at den gav mig en aha-oplevelse, som med tiden løste et kæmpe krea-problem for mig. Filmen er en amerikansk romantisk komedie, vist nok uden en lykkelig slutning. Det i sig selv er grund nok til…

0
Læs mere

SEO for begyndere [del 2]: Alt det, du skal bruge for at komme i gang

Nem søgeordsanalyse

Velkommen til anden del af SEO-guide for begyndere. I første del af SEO-guiden gennemgik vi en væsentlig del af baggrunden for, hvordan og hvorfor Google rangerer søgeresultater, som den gør. Nu er du klar til at få fingrene i mulden. Du skal i gang med søgeoptimeringen af din egen webside. Ikke overraskende kaster vi os direkte ud i den del af søgemaskineoptimering, der har at gøre med indholdsproduktion. God tekst er vigtig. En webside uden information, inspiration, underholdning og historier…

0
Læs mere

SEO for begyndere [del 1]: SEO-guiden, der ikke ligner alle de andre

Kom i gang med SEO

Det er mærkeligt med SEO. Søgemaskineoptimering er et af de ord, der stikker. Hvordan får du fat, og hvor skal du starte? Kan du overhovedet starte? Ideen om SEO overvælder folk. Hvordan kan det være, tror du? Måske fordi branchen smider omkring sig med uigennemskuelig faglingo og halvhjertede, heliumfyldte artikler, du ikke fatter? Vejledninger, som tager modet fra dig og hægter dig af allerede i første afsnit? Det skal ikke ske, mens du er her hos mig. Tværtimod vil jeg…

0
Læs mere

Grusomt god guide til nyhedsbrevet: Undgå, at kunderne lægger dit nyhedsbrev i graven, før det får øjne

Brug humor i dit nyhedsbrev

Nyhedsbreve virker. Og hvis du har lovet dine kunder et ugentligt nyhedsbrev, skal du lave det. Desværre giver tanken om at skrive nyhedsbrevet ofte anledning til en kvalm og nærmest hul fornemmelse i højre hjernehalvdel hos de marketingfolk, der skal skrive dem. (Højre hjernehalvdel er der, hvor kreativiteten efter sigende bor. Medmindre, selvfølgelig, at du benytter pladsen til opbevaring af salgstaler og ligegyldig paratviden om bananfluer.) Og hvad sker der så? Der sker det, at dine kunder likviderer nyhedsbrevet på…

0
Læs mere

Hvad er RankBrain? [for DUMMIES]: Sådan virker Googles kunstige intelligens, og derfor skal du optimere til den

SEO-bureau om kvalitetsindhold

Hvad er RankBrain? Det er et godt spørgsmål. Så godt, at stor del af det materiale, der findes om RankBrain, er baseret på gæt. Måske fordi det er så kompliceret en størrelse, at det kræver en dobbelt doktorgrad i computeringeniørvidenskab for at forstå konceptet. Måske fordi Google (de skiderikker!) ikke vil ud med det. De fleste gæt på, hvad RankBrain er, og hvordan den fungerer, er meget kvalificerede. Heldigvis. For ellers kunne jeg ikke have sammensat den her artikel på…

0
Læs mere

Derfor skal du udgive færre – ikke flere – artikler på din blog

Jeg har et spørgsmål til dig. Ved du, hvorfor det er så længe siden, jeg sidst har udgivet en artikel på min blog? Faktisk er det hele tre måneder siden, bloggen har set nyt. I udkastet til den her artikel var jeg ved at bilde dig ind, at det var en strategisk beslutning. At jeg har en astronomisk samling artikler klar til udgivelse, men har ventet med vilje. Det er ikke rigtigt. Den rigtige grund er, at jeg har haft…

0
Læs mere

Søgeordskannibalisme – har du også misforstået, hvad det hele handler om?

Intention og søgeordskannibalisme

Søgeordskannibalisme lyder grimt. Og nogle gange er det da også ret skidt. Men kun nogle gange. Alligevel bruges begrebet konsekvent som en beskrivelse for, at flere sider under det samme domæne ranker på det samme keyword. Uanset om det er med afsenderens vilje eller ej. En af mine kunder spurgte mig for nylig, om jeg vidste, hvad søgeordskannibalisme er for en størrelse. Implicit i spørgsmålet lå bekymringen om, at fænomenet skal opstå på hans egen webside. Det fik mig til…

1
Læs mere

Lynguide: 11 stærke ressourcer til dig, der vil skrive raffinerede (SEO-)tekster

Rod og støj nedsætter kreativiteten

Tekstproduktion tager tid. Især hvis du går op i dit håndværk og den efterfølgende effekt. Derfor skal vi sammen se lidt nærmere på 11 oplagte ressourcer til dig, der interesserer dig for sprog og tekstforfatning, og som derfor gerne vil vide mere. Måske kender du nogle af dem i forvejen. Det gør du sandsynligvis. Derfor er den her artikel heller ikke bare en liste med links, men en kort gennemgang af, hvilke 11 rum du træder ind i, og hvad…

2
Læs mere

Hvor langt skal et blogindlæg egentlig være for at virke?

Study: Optimal længde på blogpost

Den mest optimale længde på et blogindlæg er et tal, mange marketingfolk, bloggere og webside-ejere vil give spidsen af en lillefinger for at kende. Der forlyder intet om, hvis lillefinger der er på spil. Men vedkommende kan heldigvis glæde sig over at kunne gå det nye år i møde med hånden intakt, for det behøver ikke at ende så galt. For der findes ikke ét bestemt tal, der angiver den rigtige længde på en webtekst. Der er nemlig lige…

2
Læs mere

A Content Christmas Carol – er content marketing bah humbug?

Gammelt eksempel på content marketing

Der var engang en flittig og behændig trykker. Han blev født i Boston i en af de 13 kolonier, der i 1776 sammen erklærede sig et selvstændigt USA. Han kom selv til at spille en stor rolle i processen frem mod uafhængighed, men inden han nåede så langt, drev han sin egen lille virksomhed. Trykkeren hed Benjamin Franklin. Franklin kan snildt karakteriseres som det, vi i dag vil kalde en arbejdsnarkoman. Han planlagde nøje sine dage. Tidligt op. Meget tidligt!…

0
Læs mere